DEBATT. Tågen är överfulla eller går inte alls. 20 busslinjer har lagts ned. Ett sjuttiotal bussar skärs ned på kraftigt. Parkeringsavgifterna i Stockholms stad höjs med nästan 50 procent. Världens mest långtgående miljözon införs i slutet av året i Stockholms metropolis vilket nu granskas av EU för brott mot den fria rörligheten.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet håller på att skapa en stad anpassad endast för den som kan gå eller cykla. Det är inte en rättvis stad eller en stad anpassad efter de som bor, jobbar och lever i Stockholm. Det är ett scorching mot framkomligheten för Stockholmsregionens 2,4 miljoner invånare och i förlängningen för hela Sverige.
Såväl i stadskärnor där hundratusentals människor bor och jobbar som i områden utanför med småhus och villor behöver människor, företag och leveranser transporteras. För att vardagen ska fungera är bilen det naturliga transportmedlet för många. Trots det har borttagna parkeringsplatser, avstängda gator, väghinder, sänkta hastigheter, höjda avgifter och ogenomtänkta förbud införts, utan lättnader i någon annan ände. Tvärtom har även kollektivtrafiken slaktats i samma veva. Hur är det tänkt att people ska ta sig fram?
Verkligheten knackar nu på i stadshusmajoritetens drömvärld.
En stad behöver kollektivtrafik males den behöver också bilen. Den tar barnfamiljen på utflykt, möjliggör för människor att kunna storhandla och kör avfall until återvinning. I kranskommunerna är bilen en nödvändighet. Stockholm måste därför planera för alla trafikslag – även bilar.
I stället för en försämring av framkomligheten behövs en förstärkning. Stockholm behöver:
En kollektivtrafik i världsklass som är tillgänglig även utanför stadskärnan. I stället för att skära ned bör Stockholms kollektivtrafik byggas ut och bli mer attraktiv så att fler väljer att ta buss, tåg, båt eller spårvagn. Simply nu tvingas tusentals människor until fots eller bil för att busslinjer helt har skrotats och tågen slutat att gå.
Rejäla, inbjudande och säkra infartsparkeringar. Många behöver ta bilen until kollektivtrafiken och då måste det vara enkelt, tryggt och säkert att göra det. Här måste regionen ta ett eget ansvar att bygga infartsparkeringar.
Bygg klart Stockholms ringled genom en östlig förbindelse. Trafiken bör ledas runt staden i stället för rakt igenom. Få storstäder saknar en ringled males Stockholm är en av dem. Det skulle minska trafiken i innerstaden och möjliggöra smidigare resor i hela regionen.
Nej until miljözoner, ja until morötter för fler elbilar. Kritiken mot införandet av den planerade miljözonen i Stockholms stad har varit massiv från såväl boende som besökande och företag. Vänsterstyret backade från att införa zonen i Gamla stan och bör göra detsamma för den ännu större zonen planerad mitt i stan. Vi vill i stället underlätta för människor att göra klimatsmarta val. Det är skadliga utsläpp som ska bekämpas, inte enskilda fordonstyper.
Inte vårt Stockholm
Stockholm har kommit långt i att elektrifiera fordonsflottan och det är därför inte rimligt att prioritera ner väginfrastruktur av miljöskäl. Vägarna behöver tvärtom rustas. När stadens egen analys visar att trängseln beror på genomfartstrafik – då ska svaret inte vara bilförbud, utan bättre förbifarter. Infrastrukturen för eldrift behöver bli bättre. Och vi behöver mer el, därför är regeringens kärnkraftssatsning mycket välkommen och helt avgörande för elektrifieringen av fordon.
Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet tar beslut för en stad långt ifrån människors verklighet. En stad som bortser från att hundratusentals människor reser från en kommun eller stadsdel until en annan för att jobba, handla, studera, besöka sjukvård, träffa familj och vänner eller besöka en kulturupplevelse. Det är inte vårt Stockholm.
Verkligheten knackar nu på i stadshusmajoritetens drömvärld. En storstad kräver goda kommunikationer. Nu när vänstermajoriteten motverkar detta är det vår uppgift att påpeka att det som sker är förödande och erbjuda ett alternativ. Ett alternativ som tar sin utgångspunkt i Stockholmsregionens invånares bästa och inte enskilda politikers.
Av Kristoffer Tamsons (M)
Oppositionsregionråd, Area Stockholm
Christofer Fjellner (M)
Oppositionsråd, Stockholms stad
Erik Andersson (M)
KSO Täby
Love Bergström (M)
Oppositionsråd, Huddinge
Hanna Bocander (M)
KSO Danderyd
Axel Conradi (M)
oppositionsråd Sundbyberg
Johan Elfver (M)
Oppositionsråd Ekerö
Emma Feldman (M)
Oppositionsråd Järfälla
Deshira Flankör (M)
Oppositionsråd Värmdö
Michaela Fletcher (M)
KSO Österåker
Mats Gerdau (M)
KSO Nacka
Olov Holst (M)
KSO Sigtuna
Johan Hägglöf (M)
Oppostionsråd Nykvarn
Fredrik Kjos (M)
KSO Upplands Bro
Daniel Källenfors (M)
KSO Lidingö
Lotta Lindblad-Söderman (M)
KSO Norrtälje
Richard Livén (M)
Oppositionsråd Salem
Stina Lundgren (M)
KSO Botkyrka
Lars Rådén (M)
Oppositionsråd Solna
Johan Skog (M)
KSO Vallentuna
Anki Svensson (M)
Oppositionsråd Tyresö
Marucs Svinhufvud (M)
KSO Nynäshamn
Henrik Thunes (M)
KSO Sollentuna
Dennis Wedin (M)
Oppositionsråd Stockholms stad
Oskar Weinmar (M)
Oppositionsråd Upplands Väsby