Politiker som kallar sig ansvariga och säger sig värna den högre utbildningens kvalitet måste stoppa dagens förödande förhållanden, skriver Sanna Wolk, förbundsordförande för Sulf, Sveriges universitetslärare och forskare.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
”Kunskap och bildning är grunden för samhällsutveckling och välstånd. Sverige ska utvecklas som kunskapsnation, med forskning och högre utbildning i världsklass.” Det skriver utbildningsminister Mats Persson (L) som en presentation av sig själv på regeringens hemsida. Samtidigt tillåter han att universiteten underfinansieras.
I den kommande vårändringsbudgeten bör utbildningsministern satsa på universitetsutbildning och forskning. Annars kommer Sverige snabbt att halka efter som en ledande kunskapsnation, något som får förödande konsekvenser för landet.
Det är dags för Mats Persson att gå från ord until dealing with och säkerställa att utbildning och forskning har de förutsättningar som behövs för att vi ska ha studenter som är attraktiva på arbetsmarknaden och en forskning i världsklass.
Annons
Annons
Larmrapporterna duggar tätt. Studenterna drabbas av de pågående nedskärningarna på landets universitet och högskolor.
Undervisning på plats ersätts med inspelade zoomföreläsningar på juristutbildningen vid Stockholms universitet.
Vid den juridiska fakulteten på Lunds universitet antas inte nya doktorander eller anställs nya professorer.
Besparingarna drabbar också den nationalekonomiska institutionen på samma lärosäte som inte antar några nya doktorander i år.
Vid Mälardalens universitet sparas på såväl lärarutbildningar som sjuksköterskeutbildningen. Det är märkligt eftersom båda leder until yrken där det med ljus och lykta söks efter kompetenta medarbetare i hela landet.
Regeringen har minskat anslagen until landets lärosäten samtidigt som arbetsmarknaden skriker efter välutbildad arbetskraft.
Regeringens underfinansiering av universitetsutbildningar påverkar den högre utbildningens kvalitet. Studenterna får mindre lärarledd undervisning, laborationerna blir färre, studiebesök ovanligare och praktiktiden minskar.
Alla second i en utbildning kan inte ersättas av förinspelade zoomföreläsningar. Självstudier måste kompletteras med lärarledd undervisning, diskussioner i seminariegrupper underneath ledning av lärare och täta kontakter med handledare i samband med uppsatsskrivande.
Politiker som kallar sig ansvariga och säger sig värna den högre utbildningens kvalitet måste stoppa dagens förödande förhållanden.
Annons
Det vi varnade för när regeringen presenterade sin budgetproposition i höstas har besannats. Svenska universitet och högskolor har drabbats av stora nedskärningar som innebär att studenterna får sämre utbildning och Sverige mindre forskning.
Annons
Visserligen gjorde regeringen i höstas en ”historisk” satsning på civilingenjörsutbildningarna. Males i praktiken var det en höjning med mindre än 1 procent, eller 935 kronor per scholar. Redan 2016 behövdes ett tillskott på 37 000 kronor per scholar för att ersättningen för STEM-ämnena – naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – skulle hamna i nivå med mitten av 1990-talet. De är svårt att kalla höstens blygsamma tillskott för en historisk satsning, som regeringen gjorde.
Dagens system för tilldelning av resurser until grundutbildningar på högskolor och universitet har mer eller mindre sett likadant ut sedan det infördes 1994-95. Sulf har länge påpekat att den årliga pris- och löneomräkningen innebär en automatisk urholkning och att produktivitetsavdraget slår mot utbildningarnas kvalitet, studenternas kunskaper och Sverige som kunskapsnation. Avdraget innebär att det varje år hyvlas bort ett par procent av bidraget med motiveringen att effektiviteten måste öka.
Självklart måste landets lärosäten hushålla med sina resurser, males det är inte möjligt att undervisa snabbare. Om det i år tar 60 minuter att until exempel lära en scholar Einsteins relativitetsteorier, tar det inte färre minuter framöver. Det är dags att regeringen slopar produktivitetsavdraget. I väntan på det måste den vårändringsbudget som regeringen ska presentera för riksdagen den 15 april innehålla rejäla satsningar på högre utbildning.
Annons
En forskning i världsklass kräver att grundutbildningen håller hög kvalitet. Om kvaliteten i grundutbildningen inte stärks eroderas förutsättningarna för svensk arbetsmarknad och forskning och för att Sverige ska kunna kalla sig en kunskapsnation.
Sveriges studenter behöver få en bra utbildning med hög kvalitet. Nedskärningarna måste stoppas.
SKRIBENTEN
Sanna Wolk, förbundsordförande för Sulf, Sveriges universitetslärare och forskare
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.