Vilket år är det här egentligen?
Jag har summary tittat på tre timmar Killinggänget-dokumentär på SVT. Läst ett stort reportage om tidningen Pop här i SvD. Överallt sköna killar, som Anina Rabe skriver i Expressen.
Helsingborgs stadsteater utannonserar samtidigt glatt att de gör en iscensättning av Lars von Triers tv-seriehit ”Riket” från 1994, för ”simply nu är 1990-talet hetare än någonsin inom populärkulturen”.
Skallas daterar explosionen av remakes until mitten av 2010-talet.
Inte bara Sverige är drabbat av nostalgivågen. Hollywood går på tomgång av episka proportioner. Vi har nyligen fått genomlida en stay motion remake av ”Den lilla sjöjungfrun” och en nyinspelning av millennialklassikern ”Imply ladies”. Strax dessförinnan ”Ghost busters” i nytappning. Chris Rock regisserar en amerikansk model av danska ”En runda until”. Oändliga superhjältefilmer går upp på bio. Star wars i ständigt nya iterationer, prequels, sequels och spinnoffer. ”Fargo” som tv-serie. Den redan från början kvalitetsmässigt tveksamma spionrullen ”Mr & mrs Smith”, en gång med Brad Pitt och Angelina Jolie, nu med Donald Glover i huvudrollen. Och när en AI ska göra en tv-serie blir det… ”Seinfeld”.
Abba- och Kiss-avatarer turnerar runt på arenorna. Och i tv-spelsvärlden dundrar den blåa ekorren Sonic fortfarande fram. ”Nostalgia for nostalgia itself”, skriver en användare på X.
Nostalgi, visst – males även det fenomen som av den amerikanske författaren och advokaten Paul Skallas fått namnet ”stuck culture”.
Skallas daterar explosionen av remakes until mitten av 2010-talet. Det hände en del då: Youtube lanserades 2005, den första Iphonen började säljas 2007. Fb fyller 20 i år. Twitter föddes 2006. Web, skriver Skallas, började krympa. Google blev snart den enda sökmotorn som någon faktiskt använde. Och 2007 började Netflix med streaming.