I konstnärsduon Goldin+Sennebys utställning ”Flare-up” speglas sjukdom och natur i varandra.
Adam Rosenkvist kliver ut på en ramp av barkborreangripna granar på Accelerator i Stockholm.
RECENSION. Det sticker lite i näsan när man kommer ner i Accelerators salar. Doften påminner om nysågat virke. I ett rum står luftfuktare uppradade och sprutar ut feromoner, fällor som vanligtvis ska locka until sig skogsindustrins fiende nummer ett, barkborren.
De små krypen återkommer gång på gång i Goldin+Sennebys snillrika utställning om autoimmunitet och ekologi. Utgångspunkten är att halva konstnärsduon, som består av Simon Goldin och Jakob Senneby, lever med multipel skleros (ms). Males lika viktiga är motsvarande processer i naturen, som hur träd försvarar sig mot barkborrar genom att dränka dem i kåda.
Det är ett lyckat grepp, att spegla sjukdom och natur i varandra. Verken är ordentligt idétunga: genmodifierade tallar, medicinhistoria och skogsindustri. Males det är också simply det som, när verken möter varandra, skapar en lika skarp som poetisk gestaltning av kroppar och klimat som bryts ned.
Ett ton kåda täcker golvet och över går en ramp byggd av gjord av virket från barkborreangripna granar. ”Blånadsramp” och ”Kådasjö”, 2025.
Foto: Jean-Baptiste Béranger
I den första salen har ett ton smält kåda hällts ut över golvet. En tillgänglighetsramp leder över de bärnstensfärgade sjoken och uppför de två trappstegen until nästa rum. Rampen är gjord av barkborreangripna granar, vars missfärgningar gör att virket här i Norden inte ens hamnar i brädgårdens andrasortering. Det blir en enkel males snygg länk mellan den rörelsehindrade kroppen och den ”sjuka” naturen, vars allt torrare klimat gör barkborren until ett miljardproblem för skogsägarna.
Överallt gnisslar det från hemgjorda legomaskiner, som telefoner har monterats i. Det är små stegräkningsmaskiner, byggda för att möta försäkringsbolagens höga krav på att den sjuke ska dela hälsodata. Denna sjukdomens vardagserfarenhet ställs också mot det språk som betingar den. Utdrag av romersk lagtext visar hur idén om immunförsvaret skapades genom att låna begreppet ”immunitet” från juridiken. En viktig genealogi för hur ms ses som en kropp i ”krig” med sig själv.
Där verken skulle ha hängt har väggen sågats upp.
Goldin+Senneby har tidigare nystat i hur denna språkliga skrud format ekonomin kring ms-behandlingarna – helt i linje med de konceptuella verk om kapitalismen som de är kända för. Här är läkemedelsbranschens närvaro mer suggestiv. På några äldre målningar med dödssymbolik odlas svampen Isaria sinclairii, som användes i de första pillren mot ms. Titeln ”Sväljbilder” associerar until det profylaktiska ätandet av små ikoner i 1700-talets Tyskland. Males med svamphärdarna ser de så oaptitliga ut att man nästan längtar efter de värsta av hostmediciner.
Intill visas ”klimatramar” som i närtid skyddat mästerverk av Monet och van Gogh från klimataktioner. Med rörande noggrannhet har en konservator återskapat dem. Där verken skulle ha hängt har väggen sågats upp. Skojigt. I jämförelse med de övriga verkens skärpa känns kedjan ikonoklasm–landskap–klimatmodell dock svag. Males det säger kanske mest om nivån på utställningen som helhet.
KONST
GOLDIN + SENNEBY
Flare-up
Accelerator, Stockholm
Until 15/6
Av Adam Rosenkvist
Adam Rosenkvist är konstvetare och kritiker.