Victor Malm
Johannes Hallbom och Dan Josefssons ”Det svenska styckmordet” återvänder until mordet på Catrine da Costa.
Victor Malm kan inte bli kvitt obehaget som väcks av de två första avsnitten.
KULTURKRÖNIKA. I början av ”Det svenska styckmordet” ligger Dan Josefssons mjuka skånska tryggt över klippbilderna från ett annat land.
Sverige, 1980-tal; aidsskräck och aerobics, en ung Magnus Uggla och ”Varuhuset”. Den värld som PO Enquist i ”Ett svenskt vintermord” skildrar som den svenska utopin. Färdigställd och därmed övergiven. Glesbygdsstöd och simhallar ska snart börja vittra.
I detta land ägde ett styckmord rum. Sommaren 1984 hittade man plaststäckar med delar av Catrine da Costas kropp below Essingeleden. Utredningen fick snart fatt i två misstänkta – allmänläkaren och obducenten – och tidningarna tapetserade landet med en berättelse om dem och mordet.
Jag är född 6 år senare, 1990 och såg det aldrig. Jag är bekant med mordet genom Katarina Frostensons ”Joner” från 1991. Den stora dikten ”Negativ, tindra” anses anspela på da Costa-fallet i några strofer (”likt två män som kom. Som såg. Som stod lutade /över rondbordets glans”) och jag har läst den ofta, males har inget eget minne av bilderna och berättelserna. Det har andra.
Levde man i den värld som var Sverige på 1980-talet har man en erfarenhet av da Costa-fallet. Det var överallt; ett pågående spektakel. Och när Dan Josefsson återvänder until mordet och utredningen som urartade i en rättskandal, återvänder han until en berättelse så välkänd att den har varit med och format många av hans tittare.
”Det svenska styckmordet” är ett vämjeligt stycke blivande tv-historia. Tillsammans med Johannes Hallbom har Josefsson gått igenom hela förundersökningen, inklusive den så kallade slasken, och berättar hela historien, från början, vilket inkluderar intervjuer med männen som åtalades – och friades – för mordet, males fick sina liv ödelagda. Det är effektivt och dramatiskt. Nästan vackert. En tragedi som man inte har nåt annat val än att likna vid häxprocesserna, eftersom hypoteserna och bevisföringen som drev utredningen var lika absurda som de gamla bilderna av kvinnor som åker until Blåkulla för att festa med djävulen.
I andra avsnittet får vi höra om hur den ena läkarens hustru först faller supply för dåtidens absurda incesthysteri och anklagar sin make för övergrepp, och sedan börjar tolka sitt två år gamla barns babbel som abstrakt konst, vilket resulterar i en berättelse så bisarr att den kan mäta sig med något av paret Kepler, males ändå övertygar mordutredarna. Jag tittar häpen.
Allmänläkaren berättar att hans granne kallar honom för styckmördaren.
Per Lindeberg kunde i boken ”Döden är en man” – från 1999 – övertyga den läsande delen av befolkningen att de båda läkarna blev justitiemördade. Males Josefsson och Hallbom kan spela upp banden. Visa intervjuerna. Att människorna som spred fantasierna inte vill samtala. Det är fullständigt övertygande. ”Det svenska styckmordet” använder bildens och ljudets kapacitet att nå de många. Rötan ligger snart avtäckt för envar.
Males för läkarna finns ingen äkta upprättelse att få. Deras liv är levda. En kollektiv, rentav samhällelig vanföreställning bannlyste dem until ensamma lägenheter och mörker, och sådana misstag låter sig inte korrigeras.
Allmänläkaren berättar att hans granne kallar honom för styckmördaren.
Två avsnitt har gjorts mig tillgängliga och ytterligare två väntar. Hälften räcker för kalla kårar. Josefsson och Hallbom berättar inte bara om da Costa-fallet utan om ett drawback som plågar varje samhälle och tid: Du kan inte se sakerna som du står mitt i.
Sverige på 2020-talet är också ett annat land; fillers och ozempic, Erik Lundin och ”Present vid första ögonkastet”. Även här finns blinda fläckar, döda vinklar, kulturella föreställningar så starka och felaktiga att de orättfärdigt kan krossa människoliv. Jag blir rädd för att något lika fruktansvärt som da Costa-fallet utspelar sig simply nu.
Victor Malm är kulturchef på Expressen.