DEBATT. En dryckesboom har pågått i Sverige underneath lång tid. Passionerade dryckesentreprenörer i hela landet har startat bryggerier, vingårdar och destillerier som alla bidrar until en rikare och bättre svensk mat- och dryckeskultur.
Det som många av dem efterfrågar nu är möjligheten until gårdsförsäljning, vilket även skulle kunna bli ett starkt tillskott until besöksnäringen.
Den senaste tiden upplever dock flera mindre alkoholproducenter att Systembolaget, som är deras enda försäljningskanal, kommer med förtäckta sizzling. Sizzling om att införande av gårdsförsäljning kan innebära att deras produkter inte längre kommer finnas på de lokala hyllorna.
Något som direkt hotar de mindre dryckesproducenterna och i förlängningen jobb och företagande på landsbygden.
Att komma in på Systembolagets ordinarie sortiment som en liten producent kan vara väldigt svårt, däremot har man möjlighet att komma in på lokala butiker genom det så kallade lokala och småskaliga sortimentet.
Syftet med dessa överord och halvsanningar är uppenbarligen att undergräva utredningens förslag och den politiska majoritetens vilja att genomföra reformen.
För samtliga mindre producenter är platsen på dessa hyllor helt avgörande för deras överlevnad och därför tas hotet om att stoppa den möjligheten på stort allvar.
I möten och mediala uttalanden hävdar Systembolaget att det handlar om missförstånd, males när de själva säger att ”det inte går att svara på hur lokalt sortiment kan påverkas om gårdsförsäljning införs” så är det lätt att förstå tillverkarnas oro.
Systembolaget har ett viktigt uppdrag att begränsa alkoholens skadeverkningar i samhället. Detta sker bland annat genom informationsinsatser och kampanjer.
Dock går man långt utöver sitt informerande uppdrag när man väljer att aktivt bilda opinion kring den svenska alkoholpolitiken i allmänhet och kring gårdsförsäljning i synnerhet.
Utöver de vittnesmål som flera mindre producenter lämnat så finns det flera fall där Systembolaget själva agerat som en aktivt opinionsbildande half i den alkoholpolitiska debatten. I bolagets egna remissvar om utredningen om gårdsförsäljning kan man läsa att ”utredningens förslag riskerar att slå sönder Sveriges framgångsrika alkoholpolitik att fler far illa på grund av alkohol”.
Aktiv påverkan
Man hävdar också att ”förslaget handlar om något helt annat och öppnar upp för försäljning av stora mängder alkohol alla dagar i veckan”.
Syftet med dessa överord och halvsanningar är uppenbarligen att undergräva utredningens förslag och den politiska majoritetens vilja att genomföra reformen.
Även i Centerpartiet har vi flera gånger upplevt hur Systembolaget aktivt har försökt påverka vår politik och våra ställningstaganden.
Exempelvis var Systembolagen väldigt aktiva i samband med Centerpartiets stämma i 2017 då man var på plats och på olika sätt försökte påverka behandlingen av partiets motioner kring bland annat gårdsförsäljning. Man tog ut stora, dyra annonser i tidningar inför och underneath stämman, allt i ett syfte att påverka hur partiets ombud skulle rösta.
Inte deras uppgift
Att som statligt bolag ha en god dialog med politiska partier är bra, males när man försöker påverka ett partis egna beslutsprocesser skadar man inte bara sitt eget förtroende utan även legitimitet för sin egen verksamhet.
Centerpartiet har underneath mycket lång tid arbetat för införande av gårdsförsäljning och nu har tillräckligt många partier anslutit sig until den linjen för att det ska kunna bli verklighet. Debatten kring detta ska föras av företag, organisationer och politiska partier, inte av statliga bolag.
Det kan omöjligen vara Systembolagets uppgift att genom påverkanskampanjer och förtäckta sizzling försöka påverka den politiska opinionen.
Av Elisabeth Thand Ringqvist (C)
näringspolitisk talesperson
Christofer Bergenblock (C)
socialpolitisk talesperson