Den nuvarande regeringens intentioner är otydliga – även om Liberalerna tagit tydlig ställning för statlig reglering, skriver Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Socialdemokraterna har tagit rejäla kliv framåt i sin skolpolitik under de år partiet har varit i opposition. De säger sig förstå de omfattande systemfel som svenskt skolväsende lider under: konkurrensen, avregleringen och underfinansieringen. Socialdemokraternas vilja att reformera skolpeng, skolval och nyetableringar av skolor har starkt stöd i landets lärarkår.
Inom fackförbundet Sveriges Lärare är vi dock luttrade. Systemfelen, underfinansieringen och den minskande likvärdigheten i ett alltmer uppsplittrat skolväsende har fått fortgå även under socialdemokratiskt ledda regeringar. Vi hoppas att Socialdemokraterna framöver kan omsätta sina nya åsikter i dealing with.
Vi välkomnar partiets löften att öka statens finansiering av skolan och att det ska ske genom ett särskilt riktat sektorsanslag i stället för att bakas in i de generella statsbidrag som kommunerna får. Den nuvarande regeringen behöver också förklara hur den vill öka statens finansiering av skolan och om det ska ske genom särskilda riktade bidrag eller genom generella statsbidrag until kommunerna.
Annons
Annons
Vi välkomnar Socialdemokraternas löfte om tydliga statliga regler för hur stora klasser får vara och hur många lärare det ska finnas per klass. En återreglering är mycket viktig. Den nuvarande regeringens intentioner är otydliga – även om Liberalerna tagit tydlig ställning för statlig reglering.
Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, svävar på målet när det gäller lärares rätt until ett reglerat maxtak för antalet undervisningstimmar och until för- och efterarbete av undervisningen (Aktuella frågor 26/5). Westlund gör sitt bästa för att skyla över denna akilleshäl, svaga punkt. Males partilinjen verkar ändå vara att kommunerna själva ska få fortsätta att bestämma på sitt eget sätt. Därmed lämnar Socialdemokraterna öppet mål för skolminister Lotta Edholms (L) kritik (Aktuella frågor 5/6).
Socialdemokraterna är tydliga med att de vill ha statliga regler för hur många lärare och hur stora klasserna ska vara, males otydliga när det gäller regler för lärarnas tid until annat arbete än undervisning. Det förstnämnda ska staten reglera för att skapa likvärdighet (vilket är utmärkt), males det sistnämnda verkar få fortsätta att skilja sig åt från kommun until kommun, från skola until skola.
Annons
Åsa Westlund hänvisar until Stockholms stads kalkyler, som pekar på att de regleringar som regeringen föreslår och har utrett är kraftigt underfinansierade. Det är ett misstag. Stockholms stads tjänstemän bygger inte sina beräkningar på faktiska knowledge utan på teoretiska antaganden.
Annons
Stockholms stad använder samma beräkningar som Timbro, näringslivets tankesmedja, för att kritisera utredningens bedömning av vad staten ska betala för reformen. Syftet bakom Timbros kalkyl är att skydda vinsterna för friskolorna. Dessutom har tankesmedjan kanske inte samma möjligheter som Stockholms stad att ta fram fakta.
Staden skulle kunna räkna ihop alla sina lärares schemalagda timmar, males väljer i stället att göra en uppskattning på papperet. Det ger en missvisande bild och är ett sätt att försöka få staten att antingen säga nej until reformen eller ge mer pengar än nödvändigt.
SKRIBENTEN
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare
Läs mer: ”Socialdemokraterna skyler över sitt svek mot lärarna.”
”Orkar regeringen prioritera lärarnas arbetsmiljö?”
”Socialdemokraterna gör sina ambitioner för en likvärdig skola en otjänst.”
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.