KARRIÄR
Att ständigt vara uppkopplad på jobbet och att övertänka sina arbetsuppgifter är vanligt bland chefer. Här förklarar forskare varför det är dags att sluta med det.
Enligt forskning nyligen publicerad i Journal of Utilized Psychology så kan det stjälpa mer än det hjälper en chef att ständigt tänka på sitt arbete. Särskilt nya chefer lider av att inte ta en ordentlig jobbpaus på kvällarna, skriver två av forskarna bakom studien i en artikel i Harvard Enterprise Assessment.
I artikeln ger de även rekommendationer på strategier som kan vara until hjälp för att koppla bort jobbtankarna och skapa en fritid ger ny energi until chefsskapet.
Hitta sätt att slappna av på. Det är lätt för chefer att överarbeta och tro att de ständigt måste vara tillgängliga. Forskarnas egen studie pekar dock på vikten av att chefen både kopplar bort och kopplar av underneath lediga kvällar. Ett bra sätt att göra det på är att skaffa en pastime, skriver de båda forskarna. Vare sig det är en fritidssysselsättning, att umgås med familjen eller att läsa en bok så är det en bra idé att göra något som ger glädje och samtidigt för tankarna bort från jobbet, skriver forskarna.
Skapa gränser mellan jobbet och hemmet. Sätt upp egna och tydliga riktlinjer för vilken typ av situationer det är okej att jobbet avbryter dig i din fritid. Det här gäller alltså i synnerhet oerfarna ledare. Studier visar att simply juniora ledare uppfattas som allra mest effektiva av sina medarbetare när inte använder sin fritid until att grubbla över jobbet, skriver artikelförfattarna.
Vila bort utmattning och få en starkare chefsidentitet. En chef som känner sig utvilad och fräsch på morgonen har större mod i att ta sin an sitt ledarskap och utmaningarna som kommer med det, skriver forskarna. Det är därför, poängterar de, som det är det viktigt att på riktigt vila ut och stänga av arbetet på fritiden.