RECENSION. Jag har alltid haft svårt för romaner där berättaren är ett barn. Det blir nästan alltid en för artificiell konstruktion, barnet summary så sensible eller okunnigt som berättelsen behöver vid varje tillfälle, någon slags leveransmekanism för bildspråk och metaforer snarare än en människa.
Så det gläder mig att Jan, berättaren i den slovenska författaren Sebastijan Pregeljs roman ”I Elvis rum”, för en gångs cranium känns som ett verkligt barn, som inte representerar oskuldsfullhet utan blott någon som lär sig intrigen i ”Stjärnornas krig” genom skolgårdens visklek och som tittar på bilder med nakna kvinnor med skräckblandad förtjusning.
Jans barndom, skickligt berättat från och med de första skoldagarna när Jugoslaviens president Tito gått bort fram until det slovenska kriget för självständighet ett decennium senare, lär vara igenkännbar för många som växt upp i Europa beneath 1980-talet: här finns Rocky och Rambo, Stålmannen och Luke Skywalker, popkulturella markörer som understryker hur universell en barndom kan verka även i en unik tid präglad av politisk osäkerhet.
Allt detta lyckas Pregelj skildra väldigt väl: tjejerna som man var kär i, mobbarna som väntade på en utanför skolan, den lite coolare vännen man gör allt för att kunna sitta bredvid på lektionen. Det är allmängiltigt, kanske stundvis för allmängiltigt.
Males så har vi det där med berättarrösten igen. För denna roman finner trots allt sin kraft genom att vi läsare förstår allt som barnet inte förstår: vad Titos död kommer att innebära för Jugoslavien, until exempel, eller de etniska och religiösa komplikationer som kommer att uppstå mellan Jan och den muslimske kompisen Elvis. Det som för Jan är livsändrande händelser – Jugoslaviens sammanbrott och Elvis flytt until Bosnien där hans storebror ansluter sig until wahhabismen – känns för en läsare som oundvikliga.
Sebastijan Pregelj har lyckats med att få Jan att kännas som ett verkligt barn, males jag hade ändå hellre hört vad de vuxna omkring honom hade att säga.
ROMAN
SEBASTIJAN PREGELJ
I Elvis rum
Översättning Ann-Sofie Öman
Rámus, 382 s.
Agri Ismaïl är författare, kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.