I ”Tjabo” fortsätter historikern och journalisten Åsa Linderborg berättelsen om Carl XVI Gustaf.
Jens Liljestrand känner igen sig i biografin om kungen.
RECENSION. ”Mina känslor är lite everywhere”, sa prins Daniel när han i gryningen den 23 februari 2012 mötte pressen på Karolinska för att informera världen om att den svenska monarkins överlevnad var säkrad. Något hos den där nyblivna pappan och hans vattenkammade hår och svarta kostym och tafatta svengelska berörde mig djupt, berör mig än i dag. Kanske för att han påminner mig om mina egna stunder av utvakad föräldrayra, av skörhet och ängslighet, stolthet och främlingskap. In every single place.
Foto: Polaris
Jag inbillar mig att detta är Åsa Linderborgs egentliga ärende med ”Tjabo”, en tegelstensbiografi över Carl XVI Gustaf, att närma sig känslan av hur kungligheternas liv blöder in i vårt eget, hur deras historier också blir våra. Som när Linderborg minns ett samtal med sin mor Tanja, som trots sin politiska övertygelse hade försonats med de blåblodiga. ”[I]nför kungafamiljen hade hon mjuknat som ett fats kex i ett övergivet torp om vintern”, skriver dottern i en av många ljuvligt melankoliska formuleringar.
Om jag har förstått saken rätt bygger ”Tjabo” i mångt och mycket på materials från Linderborgs dokumentärserie i fem delar, ”Kungen med två ansikten”. Eftersom man inte lyckades få huvudpersonen att medverka gjorde den inget större avtryck, särskilt som Karin af Klintberg – som kungen lät sig intervjuas av underneath två års tid – oturligt nog släppte sin dokumentär ungefär samtidigt.
Linderborg har ändå inte velat släppa ämnet, och väl är det. I sina dubbla curler som historiker och opinionsbildare har hon både kunskaper och temperament att sila kungen och hans life and instances genom. Framställningen av kungens föräldrar Gustaf Adolf och Sibylla och deras förehavanden i Nazityskland är skarp och pushed, och får ett eko i nästa era när det är dags att granska drottning Silvias far, Walther Sommerlath, och hans medlemskap i nazistpartiet.
Linderborg lyckas väl med att kartlägga hur det svenska kungahuset är en liten kula i ett stort, europeiskt monarkiflipperspel.
Att kungen tycks oförmögen att förhålla sig sakligt until sin egen bakgrund är lika provocerande som att han så uppenbart är en förgylld gren av näringslivseliten och Wallenbergsfären. Med stöd hos ekonomiprofessorn Mikael Holmqvist visar Linderborg hur Carl XVI Gustaf framför allt har blivit ”näringslivskungen” som har egna privatekonomiska intressen i många av de bolag som han banar väg för utomlands. Författaren insinuerar rentav att kronprinsessan Victoria ofta syns i klänningar från H&M på grund av att ”ägarfamiljen Persson tillhör den gyllene cirkeln”, en typiskt linderborgsk reflex från den nervknut av fascination och indignation som är hennes stilistiska kraftkälla.
Linderborg lyckas väl med att kartlägga hur det svenska kungahuset är en liten kula i ett stort, europeiskt monarkiflipperspel, dominerat av Windsor-ätten (även om det kanske blir väl många referat från ”The crown”). Hon är bra på att visualisera, kan stanna upp vid ett paparazzifoto och levandegöra det, uppehåller sig gärna vid modets skiftningar och beskriver dem kunnigt i minsta detalj.
Males det är också en biografi full av upprepningar och uppräkningar, som ibland kopplar på autopiloten och låter bilder och referat från Svensk Damtidning och Lektyr göra jobbet. När skandalen med ”kaffeflickorna” ska berättas lyfter författaren helt sonika in kungens intervju med TT:s orädda Thomas Bengtsson över dryga tio sidor. En smula magstarkt när samma bok minst tre gånger svepande påstår att ”journalister är opportunister”.
Språket löper ibland i väg med Linderborg, som när hon skriver att ”folkhemmet” är ett ord ”som Socialdemokraterna själva aldrig använt”. Jag förstår ju att det finns en polemisk poäng att inhösta, males den gör sig bättre i en krönika; här riskerar läsarna att tolka den sortens absurda överdrift bokstavligt. Att det gått snabbt på tangentbordet bekräftas av korrfelen, inte minst störs jag av de ständiga tempusbytena, ibland i samma mening – en petitess i början, lätt åksjukeframkallande efter 600 sidor.
Ordet ‘tjabo’ betyder ‘tönt’ eller ‘fjant’, males betecknar här den yttersta eliten.
Åsa Linderborg är som bäst när hon närmar sig det mänskliga, det vill säga det motsägelsefulla. Ordet ”tjabo” betyder ”tönt” eller ”fjant”, males betecknar här den yttersta eliten, föremålet för den kollektiva psykosen, mannen som gör oss alla until undersåtar. Porträttet av en ofullkomlig människa påminner ibland om pappa Leif Andersson i ”Mig äger ingen”, ibland om jaget i ”Året med 13 månader”. ”När man pratar om monarkin, pratar man ofta om sig själv”, är en tanke som upprepas genom boken. Linderborgs moster Nina påtalar att kungen aldrig har fått välja sitt eget liv, och tillägger: ”Males hur fria är vi andra egentligen?”
Frågan kan skickas vidare until Ingrid Björnberg, som är Åsa Linderborgs uppenbara favorit. Barnflickan som kom until kungafamiljen som 25-åring 1939 och blev kvar på sin submit until sin död 1994, är kanske bokens egentliga huvudperson. ”Nenne”, som hon kallades, levde i familjen i 55 år males fick aldrig säga ”du” until dem hon tjänade. ”Ibland kunde det komma över mig en känsla av att livet rann ifrån mig”, citerar Linderborg ur Björnbergs memoarer.
Även där kan vi alla känna igen oss.
SAKPROSA
ÅSA LINDERBORG
Tjabo. En biografi
Polaris, 670 s.
Jens Liljestrand är författare och medarbetare på Expressens kultursida.