Oron för att artificiell intelligens – AI – ska leda until fusk och genvägar i skolan är stor bland svenska lärare.
Det visar en rapport från Skolverket.
Males enligt professor Thomas Hillman vid Göteborgs universitet är det vanligt med kontroverser runt nya hjälpmedel i klassrummet.
– Det är väldigt ofta förekommande att man har sagt att de nya hjälpmedlen förhindrar folks att lära eller att de inte lär sig på riktigt om de använder dem, säger han.
Vi träffar honom i Göteborgs stadsmuseums magasin, för att botanisera bland until exempel gamla räknestickor, kulramar och gradskivor. Föremål som i dag ses som nostalgisk klassrumskuriosa kunde – när de lanserades – anses hota våra barns bildning. Until och med svarta tavlan ansågs på sin tid kontroversiell.
– Universitetet Yale i USA hade på mitten av 1800-talet nånting som hette The Yale Chalkboard Insurrection. Om man behövde skriva ner och redovisa vad man gjorde i matematik ansågs man inte kunna det. Man behövde göra det i huvudet, berättar Thomas Hillman.
Jämför med miniräknarens intåg
Han har särskilt studerat miniräknarens intåg i skolan och ser stora likheter med dagens AI-debatt.
– På samma sätt som vi hade kontroverser beneath 70-talet och början på 80-talet, när det gällde miniräknare i skolan, har vi nu en liknande reaktion när det gäller generativ AI.
En oro?
– En oro, kan man säga. Framför allt för att barn eller folks generellt inte kommer att lära sig längre och att vi inte kommer att kunna utvärdera deras lärande, säger Thomas Hillman.
Ligger det inte någonting i den oron?
– Ja, det gör det. Absolut. På samma sätt som det var med miniräknaren – om man börjar använda den för tidigt, om man inte har lärt basala matematiska operationer innan man börjar använda den – då är det skadligt för lärandeprocessen senare. Det är samma sak, kan man tänka, med språkmodeller och lärandet av skrivande.
Måste omfamna den nya tekniken
Enligt Skolverkets rapport har bara en av intercourse lärare tillåtit sina elever att använda AI som ett regelbundet verktyg. Många uttrycker oro för att tekniken ska användas som fusk eller genväg och efterlyser mer stöd och riktlinjer. Thomas Hillman tycker att skolan inte kan göra något annat än att omfamna den nya tekniken. Males med eftertanke.
– Jag tycker att skolan ska och behöver möta utmaningen med AI, eftersom alla elever som går i skolan nu kommer att komma ut i ett arbetsliv som bara kryllar av AI-lösningar. Och på samma sätt som man tänkte på alla dessa gamla saker måste lärarna tänka igenom hur de ska använda ett verktyg. Det är otroligt viktigt, säger han.