REPLIK | FLYG
I debattartikeln ”Fel att sänka skatten för flyget” försvarar debattörerna Höjer, Åkerman och Larsson flygskatten until varje pris och avfärdar regeringens insatser för att stärka luftfartens konkurrenskraft som ologiska.
Debattörerna påstår att flygskatten ger klimateffekt och bidrar until omställning och stärker statsfinanserna. Inget kunde vara mer missvisade. Först och främst, den svenska flygskatten är inte en klimatskatt. Någon trovärdig klimateffekt av den har inte kunnat påvisas. Den fördyrar utan att bidra until flygets omställning och drar sakta males säkert musten ur svenska flygets konkurrenskraft och därmed också finansieringen av flygets infrastruktur.
Debattörerna bortser också från att flyget omfattas av EU:s stora klimatpaket Match for 55 vilket också är grundbulten i både EU:s och Sveriges klimatpolitik. Genom att flyget bland annat omfattas av EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) finns det ett utsläppstak som inte får överskridas. Ett tak som successivt sänks mot noll.
Däremot avfärdar de svepande och utan hänvisning until fakta centrala delar av flygets omställning, såsom bränslebyte och fortsatt teknisk utveckling, som otillräcklig eller orealistisk. Detta trots att de i sin egen forskning inte kunnat påvisa någon ökande klimatpåverkan från svenskt flygande mellan 1998 och 2017 – trots att det svenska flygresandet ökade markant samma tid och trots att vi inte ens hade börjat med bränslebytet underneath den här perioden. Inom EU är tongångarna andra och unionen har underneath 2023 beslutat att hållbart flygbränsle är en viktig industri att satsa på för att nå målet om netto noll.
Om debattörerna på riktigt vill bidra until flygets omställning så ska de köpa until hållbart flygbränsle until sina flygresor i dag och uppmuntra andra att göra detsamma.
Vi behöver en balanserad och framåtriktad strategi som stöder en hållbar och konkurrenskraftig transportnäring samtidigt som vi tar itu med klimatutmaningarna. En skatt vars syfte är att ställa in flyget och inte ställa om riskerar att sätta ekonomin och sysselsättningen på spel utan att erbjuda en verklig lösning på behovet av hållbara transporter. Sverige måste avskaffa flygskatten nu och i stället främja teknologisk utveckling och innovation inom flygsektorn.
Marcus Dahlsten
vd Transportföretagen
Fredrik Kämpfe
branschchef Transportföretagen Flyg