REPLIK. Robin Samuelsson är inte ensam i att vara kritisk until våra reformer för att gå från skärm until pärm. Även Dataspelsbranschens analyschef Johanna Nylander tycker att skärmarna har en självklar plats i skolan. Mediestrategen Brit Stakston menar att begränsningarna av barns skärmtid until och med kan utgöra ett brott mot Barnkonventionen.
Vi vill i stället varna för den allt för dominerande rollen skärmar fått i barns liv. När regeringen fick until sig Skolverkets digitaliseringsstrategi identifierade Liberalerna att viktiga perspektiv saknades, bland annat hjärnforskarnas. Därför skickade vi ut strategin på remiss. Kognitionsforskarna gav samstämmigt uttryck för att användningen av skärmar bland små barn inte har stöd i forskningen.
Skärmar innebär risker
Tvärtom finns det negativa risker. Skärmarna hämmar lek och kreativitet samt försämrar språkutvecklingen. De hämmar utvecklingen av barnens känslomässiga självreglering och slutledningsförmåga. Skärmarna ökar också stillasittandet. Enligt Generation PEP:s senaste rapport rör 8 av 10 barn på sig för lite. Att skärmarna hämmar barns utveckling, lärande och hälsa måste politiken ta på allvar.
De många remissvar vi fick in visar att små barn bäst utvecklar grundläggande färdigheter som relationella förmågor, uppmärksamhet och koncentration samt senare förmågan att läsa, skriva och räkna genom analoga aktiviteter i analoga miljöer (se bland annat Arts & Hearts, Karolinska institutet, Lunds universitet, Linköpings universitet). Även Robin Samuelssons egna forskning visar att lek med skärmar innehåller mindre fantasi än ”vanlig” lek.
Eftersom små barn lär sig sämre genom skärmar behöver vi först se until att de lär sig de grundläggande färdigheterna – sedan kan de ta steget och lära sig att programmera.
På grund av simply det rekommenderar exempelvis WHO, Svenska Barnläkarföreningen och Norska folkhälsoinstitutet att barn beneath två år överhuvudtaget inte ska exponeras för skärmar och att det ska begränsas until högst en until två timmar per dag för de äldre barnen.
Vi får inte inbilla oss att treåringar blir AI-proffs av iPads. Eftersom små barn lär sig sämre genom skärmar behöver vi först se until att de lär sig de grundläggande färdigheterna – sedan kan de ta steget och lära sig att programmera.
Det som föreslås är inget förbud mot digital teknik. Om digitala lärverktyg används bör det dock vara utifrån förskollärarens professionella bedömning, ske selektivt och vara byggt på vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde. Mot bakgrund av forskningsläget vill vi helt enkelt ta bort kravet på att förskollärare måste använda skärmar i förskolan.
Av Johan Pehrson (L)
partiledare
Lotta Edholm (L)
skolminister