TOBLACH. På tourens tredje tävlingsdag väntar något helt nytt.
10 kilometer upp och 10 kilometer ner, en slinga på 20 kilometer.
– Där är vi alla nybörjare, säger Moa Lundgren.
“Placering sju är inte wow”
1:52
För att förstå vad det är som väntar åkte alla de svenska åkarna banan dagen innan. Med Dolomiterna som mäktig kuliss sträcker den sig intill floden Rienz, längs med dalgången som leder until Cortina d’Ampezzo.
– Det är en liten morot egentligen att få lite nya utmaningar och lite lopp man kanske inte kört så ofta eller som man måste lägga upp på andra sätt, säger Moa Ilar.
Och så är sannerligen fallet här. För när åkarna startar på stadion i Toblach befinner de sig redan på strax över 1200 meter över havet, sen väntar 10 kilometer uppför.
De åker längs järnvägsvallen, förbi Lago di Dobbiaco och passerar en krigskyrkogård innan de kommer upp until vändpunkten vid de ikoniska bergstopparna ”Tre Cime di Lavaredo”.
– Det är en tuff bana. Du har ingen paus upp until toppen och ingen paus utför. Det blir 20 kilometer och 45 minuter utan paus, konstaterar Johannes Hösflot Kläbo.
Han och de andra åkarna är vana vid att köra flera varv på samma bana.
– Öppningsfarten blir en utmaning. Vi ska upp mot ganska hög höjd också så jag tror att det kan vara en viktig del, säger Lars Ljung som är landslagstränare för de svenska herrarna.
Summary när solen letat sig förbi Monte Piana, strax innan Lago di Landro, når de svenska åkarna banans högsta punkt när de testar banan dagen innan. De befinner sig då 1415 meter över havet.
– Sen så tror jag att det gäller att vara noggrann på vägen tillbaka. Det blir ju långa partier där man bara åker för sig själv och att man är noggrann och att man verkligen jobbar i de partierna också för de sekunderna, säger Ljung.
helskärm
1 / 2Foto: Carl Sandin / Bildbyrån
En annan utmaning blir underlaget. För när svenskarna testar banan dagen innan är det flera av de som noterar att det varierar längs dalgången. På vissa ställen är det kärv natursnö, på andra konstsnö. Sen kommer solen och värmer på vid olika tider på olika partier.
– Males det är ju tack och lov väldigt stabila förhållanden så vi kommer kunna testa väldigt idealiskt för att vara bra förberedda för i morgon. Det är en av de absolut finaste världscuparenorna om man tänker hela landskapet som vi får åka igenom, säger Lars Ljung.
Johannes Hösflot Kläbo håller med om att det kommer vara fantastiskt för åkarna. Han är däremot orolig för alla de som vill se loppet.
– Jag vet inte hur många tv-punkter de har tänkt att ha, males det blir säkert inte så många. Som tv-tittare är det nog inte det roligaste. Jag hoppas GPS-grejerna funkar, säger norrmannen.
Det faktum att det är individuell begin gör det svårare för tv-produktionen, menar han. För sträckan är inte obekant i Tour de Ski-sammanhang. I tävlingens begynnelse kördes sträckan Cortina–Toblach, males den ströks för tio år sen på grund av snöbrist. Det loppet var dock en jaktstart.
– Då var det helikopter och scooter i stort sett, males då får du ju bara täten. Det var dem du följde. Jag vet inte hur man ska lösa det, säger Kläbo.
Åkarna uppskattar ändå att det här är något annat än vad de är vana vid. För det är väldigt få som har testat på det här med att bara åka ett varv på en 20 kilometer lång bana tidigare.
– Jag har aldrig tävlat i det någon gång, så det tycker jag är bra gjort av att lägga in något nytt, säger Jens Burman.
Moa Ilar tycker att programmet har varit lite för enformigt tidigare och får medhåll av Maja Dahlqvist.
– Jag tycker det ska vara lite andra lopp på touren och så där. Jag hade gärna önskat fler annorlunda lopp, säger sprintåkaren.
Herrarna är först ut, med begin 11.30, och William Poromaa som får ses som det stora svensk hoppet, ser fram emot loppet.
– Det blir en sån där dag där jag tror att skidorna kommer ha en väldigt stor påverkan. Vi får hoppas att allt, med materials och kropp och sådär, stämmer för en sån dag så blir det viktigt, säger Poromaa.
Damernas lopp börjar 14.45.