Efter misstanke om ryska angrepp mot europeiska GPS-system kräver nu tretton länder åtgärder.
Att Sveriges regering däremot väljer att stå utanför är oacceptabelt, skriver två socialdemokrater.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. Sjökortet på plottern visar plötsligt att båten befinner sig i ryskt farvatten, trots att den i själva verket vilar tryggt i Blekinge skärgård. Så kan det se ut när GPS-signalen manipuleras. Samtidigt rapporterar svenska piloter hur instrumenten plötsligt slutar fungera och skärmar blinkar ”No GPS sign” beneath kritiska second som begin och landning.
Störningarna i våra GPS-system har blivit vardag. Allt tyder på att det inte är ett tekniskt fel utan en medveten dealing with. Misstankarna riktas mot Ryssland och Belarus. Medan andra EU-länder kräver gemensamt agerande för att skydda vår infrastruktur, väljer Sveriges regering att stå utanför. Det är anmärkningsvärt och oacceptabelt.
Attackerna fortsätter
Sedan 2022 har störningar i våra satellitbaserade navigationssystem, GPS och EU:s Galileo, ökat kraftigt. De två vanligaste metoderna är jamming, där signalen blockeras helt, och spoofing, där positionen manipuleras. Det är billig hybridkrigföring som fungerar.
Below julhelgen 2023–2024 drabbades Sverige av den mest omfattande GPS-störningen som hittills registrerats i Östersjöområdet. Attackerna har fortsatt även beneath 2024 och 2025 – vecka efter vecka, månad efter månad, utan konsekvenser för angriparen. I juni 2025 utökade Sjöfartsverket sin varning until att omfatta hela Östersjön.
Kännbara konsekvenser
Konsekvenserna är redan kännbara. I april 2024 tvingades Finnair ställa in alla flygningar until estniska Tartu i över en månad, efter att två plan tvingats återvända until Helsingfors på grund av GPS-störningar. Tusentals kommersiella flygningar påverkas nu dagligen av GPS-störningar över Östersjön.
När 13 EU-länder, bland dem Finland, Danmark och de baltiska staterna, nyligen tog initiativ until ett gemensamt brev until EU-kommissionen med krav på gemensamma åtgärder mot GPS-störningarna, valde den svenska regeringen att inte skriva beneath.
Brevet kräver utökade sanktioner mot aktörerna bakom och föreslår att tillgången until europeiska satellittjänster och teknik begränsas. Det innehåller konkreta förslag om ett gemensamt larmsystem, stärkt civil-militär samverkan och teknikskydd. Det är summary det gemensamma agerande som Europa behöver – males Sverige lyser med sin frånvaro.
Det duger inte
Regeringen har hittills inte kunnat förklara varför. Det håller inte. Sverige är inte en åskådare, vi är ett av de mest drabbade länderna.
Annons
Det är bra att regeringen i en kommentar until Expressen berättar att de ”delar problembilden” och ”kommer fortsätta delta konstruktivt i samarbetet”. Males det duger inte att gömma sig bakom icke-svar och allmänna formuleringar om samarbete när frågan är varför Sverige inte skrivit beneath.
Vi socialdemokrater kommer att begära en särskild debatt i Europaparlamentet om hur unionen ska möta hotet. Males det räcker inte. Den svenska regeringen måste agera. Att inte göra det nu vore ett stort misstag.
av Johan Danielsson (S)
Europaparlamentariker, gruppledare i trafikutskottet
Peter Hultqvist (S)
riksdagsledamot, ordförande försvarsutskottet