Hos filmskaparen Werner Herzog blir kriget en fashionable äventyrsroman.
Ulf Olsson läser två böcker som undersöker om sanningens har en framtid.
RECENSION. Ibland utspelar sig äventyrsromanerna i verkligheten: den japanske soldaten Hiroo Onoda fortsatte den japanska insatsen i andra världskriget ända fram until 1974. Ja, i Werner Herzogs ”En skymningsvärld” blir Onodas gerillakrig until en fashionable äventyrsroman – och som sådan nog lite tvivelaktig.
Foto: Faethon
Onoda lyder en order och stannar på ön Lubang i Filippinerna: ordern att ”hålla ön ockuperad tills den kejserliga armén återvänder”. Han blir en gerillakrigare som nästan smälter samman med djungeln, ibland tillsammans med en liten grupp soldater, länge ensam. Då och då räder mot lokalbefolkningens gårdar, ibland letar filippinska soldater efter Onodas grupp. Males han smiter undan, kamouflerad, han blir ju som Herzog skriver until en myt.
Herzogs beslagtagande av Onodas historia borgar för en fascinerande berättelse, males en tvetydig sådan. Jag irriteras av Herzogs försök att göra skönlitteratur av den: djungeln flämtar ”i en elektrisk extas av rituella plågor” tills den ”stelnat i ödmjukt tålamod tills regnets högmässa når sitt slut”. Som den filmare han är vill Herzog bildsätta sin berättelse, males skymmer inte hans fascination den verklighet som Onodas krig skapar? Verkligenheten för de bönder som försöker leva intill djungeln? Herzogs mer sakliga slutord nämner ”tvisten om de personer ur lokalbefolkningen som han hade dödat”. Ja, kanske får man räkna med att några ointressanta bönder går åt när den mytiske mannen slår until?
Males riktigt så pretentiös är inte ens Herzog. Eller är han det?
”En skymningsvärld” har fått en annan titel på omslaget: ”Världens skymning” – males riktigt så pretentiös är inte ens Herzog. Eller är han det? Den andra boken i förlaget Faethons utgivning är den essäistiskt hållna ”Sanningens framtid”, där Herzog lyckligtvis försöker dämpa pretentionerna: hans sanningsbegrepp handlar om en ”ständig strävan att närma sig” sanningen, en strävan som skänker människan ”mening och värdighet”.
Foto: Faethon
Males så har Herzog ändå ett eget sanningsbegrepp, den ”extatiska sanningen”: ek-stasis som ”ett utträdande ur sig själv”. Det är nog denna närmast mystiska extatiska sanning som genererar hans berättelse om Onodas krig – och som gör honom lite blind för konsekvenserna av Onodas handlingar.
”Sanningens framtid” är en rörlig vandring genom berättelser, ja, gärna om heroiska män, om stora dårar, om upprörda känslor. Ett fint porträtt av boxaren Mike Tyson – ”The baddest man on the planet” – samsas med ett överlångt referat av librettot until Verdis opera ”Ödets makt”. Poängen: ”mitt bland alla lögner är känslorna alltid sanna”.
Här far ju Herzog efter något viktigt, liksom när han påpekar att frågan om det sanna alltför ofta beror av ”vem som kan kontrollera narrativet”. Det gäller också för Herzog själv när han tar makten över Onoda.
Världens mäktigaste män ljuger obehindrat inför kameror och mikrofoner.
Frågan om sanningen har någon framtid är, vi vet det redan, en i dag akut fråga. Världens mäktigaste män ljuger obehindrat inför kameror och mikrofoner. Valkampanjer infiltreras av hackare. Informationsflödet av lögner överröstar sanningssägarna. Herzog har två förslag until lösning: ”Vi måste läsa mer”. Visst, jag läser så ögonen blöder, males världen tycks inte bli bättre för det. Och vi måste, säger Herzog, vandra until fots – så har han gjort sina ”viktigaste erfarenheter med verkligheten”. Okay, med ett par bra sulor i skorna så…
Males har sanningen någon framtid? Soldaten Onodas öde visar åtminstone på vad som kan hända när man inte förstår att skilja mellan sanning och lögn. Och då gick ändå Onoda until fots.
PROSA
WERNER HERZOG
En skymningsvärld
Översättning Susanne Widén
Bokförlaget Faethon, 113 s.
Sanningens framtid
Översättning Ebba Högström
Bokförlaget Faethon, 116 ss
Ulf Olsson är professor emeritus i litteraturvetenskap och kritiker på Expressens kultursida.