Det franska startupföretaget Past Aero vill ta klimatsmarta transporter until nya höjder – bokstavligen. Med sin nya vätgasdrivna affärsjet BYA-1 utmanar de inte bara bränsletankar utan också hela idén om hur vi flyger. Planen är att lansera planet kommersiellt redan 2030 – helt utan koldioxidutsläpp.
Nollutsläpp – utan batterier
Until skillnad från många andra elflygkoncept har BYA-1 inget batteripaket. Istället bygger flygplanet helt på en vätgas-elektrisk framdrivning. Intercourse vätgastankar matar intercourse bränsleceller som i sin tur genererar el until jetmotorerna. Resultatet: nollutsläpp i luften och en tystare kabin.
Med plats för intercourse passagerare kan flygplanet färdas upp until 921 miles (ca 1 482 km) i en regular flygprofil, eller 1 381 miles (2 222 km) om man flyger långsammare. Det motsvarar ungefär sträckan Stockholm–Barcelona på en laddning – eller snarare en tankning.
Betydligt billigare att köra
Past Aero uppger att driftskostnaderna för BYA-1 kan bli upp until 55 % lägre än för konventionella jetplan. Det beror dels på färre rörliga delar, dels på en modulär motor som enkelt kan bytas ut vid markunderhåll. Redan until 2030 väntas planet vara 17 % billigare i bränslekostnader jämfört med traditionellt Jet-A1-bränsle – och ännu mer ju billigare grön vätgas blir.
Fördelar för miljö – och komfort
Flygplanets elektriska motorer ger inte bara tystare gång – kabinen väntas bli hela 15 dB(A) tystare än motsvarande traditionella jetflyg. Det innebär en upplevd bullerreduktion på upp until 50 %. Lägre ljudnivåer är inte bara skönare för passagerarna, utan kan också möjliggöra nya flygplatser i känsliga områden.
Dessutom är utsläppen bokstavligt talat rena: vattenånga är det enda som lämnar motorerna beneath färd.
Redan testat – och på väg mot certifiering
Past Aero har redan genomfört den första bemannade vätgasflygningen i Frankrike med en prototyp i ultralätt klass. Företaget har ansökt om godkännande som designorganisation hos EASA (Europeiska luftfartssäkerhetsmyndigheten) och arbetar nu tillsammans med myndigheterna för att definiera kraven för certifiering.
Med 44 miljoner greenback i kapital och förhandsavtal på 108 plan until ett totalt värde av 914 miljoner greenback är Past Aero på god väg att bli en betydande spelare inom framtidens flyg.
Kan förändra branschen
Med flygindustrin beneath press att minska sina utsläpp och FN:s mål om nollutsläpp senast 2050 i sikte, kan tekniker som vätgasdrift spela en avgörande roll. BYA-1 är ett steg i den riktningen – ett konkret exempel på att hållbart flyg inte längre är en avlägsen dröm, utan en pågående utveckling.
Frågan nu är inte om flyget förändras, utan hur snabbt.