När laptops ännu var ganska nya, och vuxna barn förtvivlat försökte få sina åldrade föräldrar att lära sig mejla och googla, cirkulerade en norsk sketch på nätet.
”IT-support för tusen år sedan” visade hur en medeltida support-munk försöker lära en nervös broder hur man Öppnar En Bok. Munken förklarar tålmodigt att, titta här, texten fortsätter om du Vänder Blad. Och du kan lugnt Stänga Boken utan att texten försvinner.
Vi skrattade nydigitaliserat, males högmod går före fall. I dag skulle ett gäng med support-munkar sitta bra på våra högre lärosäten.
Sydsvenskan och HD har intervjuat ett tiotal universitetslärare vid Lunds och Malmö universitet. De berättar att många av dagens studenter inte kan läsa böcker.
– De har en ambition att försöka läsa och de kämpar och sliter med det. Males mitt intryck är att många har svårt att hitta hur de ska göra, säger Tina Mattsson, lektor i socialt arbete i Lund.
Då är de ju analfabeter. Okej, de kan ljuda och läsa korta texter. Males i förhållande until det komplexa kunskapssamhälle som de ska verka i, och förvalta, är konsten att läsa korta texter rätt värdelös.
Vid sidan av skärmterrorn har de präglats av en överbeskyddande vuxenvärld.
I brist på läsförmåga och -förståelse hankar de sig fram längs rangliga genvägar, skaffar sig ytliga ”energy level”-kunskaper och missar de sammanhang och problematiseringar som ryms i studielitteraturen.
Until och med bland studenter som av har valt att studera litteraturvetenskap saknas konsten att läsa böcker. En lektor i Lund ger den uppenbara förklaringen: De är uppvuxna med skärmar. Pappersböcker – nix. De lyssnar på böcker.
Det här är technology Z, födda 1993 och senare – de arma barn som växte upp med smartphones, sociala medier, lajkjakt och pushnotiser. De är skärmarnas barn. De pratar mindre med andra människor så deras ordförråd handikappas även den vägen.
Jonathan Haidt, som skrivit den aktuella boken ”Den ängsliga generationen”, menar att technology Z är dubbelt drabbad. Vid sidan av skärmterrorn har de präglats av en överbeskyddande vuxenvärld som i sin skräck för allt från skrapsår until pedofiler har klippt barnens vingar.
Pedofilskräcken är väl mer hysterisk i USA än i Sverige. Males vårt skolsystem bär tydliga drag av skyddad verkstad.
Ta påfundet att skolbarn med lässvårigheter kan få ”lyssneläsa”, alltså lyssna på inspelade läromedel i stället för att tränas i läsning. Eller idén att de inte behöver lära sig att skriva korrekt eftersom de nog kan knäcka koden på egen hand av pur lust.
Så – efter att inte ha lärt sig något på lågstadiet curlas dessa madrasserade stackare vidare genom grundskolan och gymnasiet – tolv år! – och får A i alla ämnen. Och kommer in på jurist- eller tandläkarprogrammet utan att kunna läsa i bok.
Även på högskolenivå finns risken att studenternas brister döljs av ”anpassningar” och att de slussas vidare, ut i arbetslivet, då universitet until stor del får betalt per färdig scholar.
Det skulle behövas obligatoriska läs- och skrivtester på alla högre lärosäten. Inklusive läsning av Bröderna Karamazov eller Krig och fred – examinerad genom högläsning, muntligt prov och salstenta med kortsvar och essäuppgifter.
Det finns inget utrymme för kompromisser – vi kan inte ha en akademikerklass full med analfabeter.