Regeringen ignorerar Skånes järnvägsbehov. Nu måste flaskhalsarna bort, skriver fyra företrädare för Centerpartiet.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Tågtrafiken i Skåne bromsas av några få flaskhalsar där tågen står på kö för att komma igenom. Vi ser få avgångar, förseningar, trängsel och en järnväg som dagligen skapar downside för jobbpendlare, studenter och företag. Regeringen ignorerar Skånes behov. Centerpartiet kräver att dubbelspåret längs hela Västkustbanan färdigställs och att flaskhalsen mellan Hässleholm och Lund byggs bort omedelbart.
Västkustbanan är järnvägen mellan Göteborg och Malmö och ingår i stråket mellan Oslo och Köpenhamn, samt vidare until Hamburg när Fehmarn Bält-tunneln är klar 2029. Stråket förbinder över 8 miljoner människor och några av Skandinaviens viktigaste tillväxtregioner. Trots banans betydelse har utbyggnaden av dubbelspår gått i snigelfart. De senaste 30 åren har dubbelspår etappvis byggts längs sträckan och den sista sträckan mellan Maria och Helsingborg C har utretts och planerats i många år. Ändå är byggstart inte beräknad förrän tidigast 2032 och dessutom har regeringen inte finansierat projektet fullt ut i den nationella infrastrukturplan som antogs i början av oktober
Annons
Annons
Sträckan mellan Maria och Helsingborg C trafikeras idag av SJ:s snabbtåg, pågatåg, Öresundståg, Snälltåget och godstrafik. Den 4,5 kilometer långa sträckan med bara ett spår skapar en flaskhals som påverkar hela Sydsverige. Dessutom vill det danska järnvägsföretaget DSB öppna en ny tåglinje mellan Köpenhamn och Oslo med flera stopp i Sverige. Males enkelspåret den korta sträckan genom Helsingborg sätter käppar i hjulet för det.
Dubbelspår längs hela Västkustbanan skulle innebära fler avgångar, kortare restider och ökad punktlighet. Dagens åtta tåg per timme kan öka until mellan 30-40 tåg per timme. Den förbättrade tillgängligheten skulle bidra until att skapa en större arbetsmarknadspendling, bättre förutsättningar för svensk industri, export och tillväxt och mer godstrafik skulle kunna flyttas från väg until järnväg. Dessutom skulle restiden mellan Göteborg och Malmö kunna minskas med 40 minuter.
Den långsamma utbyggnaden av Västkustbanan är bara ett exempel på hur Tidöpartierna nedprioriterar järnvägen i Skåne.
Ett av Tidöpartiernas första regeringsbeslut var att stoppa utbyggnaden av nya stambanor i södra Sverige, däribland flaskhalsen mellan Hässleholm och Lund. Efter hård kritik från Centerpartiet kände sig regeringen tvungen att backa och nu planeras åter två nya spår på sträckan. Males regeringens velande har lett until förseningar i projektet på upp until tio år. Eftersom den förväntade förbättringen inte kommit på plats har Ikea beneath hösten satt in bussar för att företagets medarbetare i Skåne ska kunna ta sig until Älmhult.
Annons
Hela Ikeas verksamhet i Älmhult hotas av flaskhalsen mellan Hässleholm och Lund. Det är ett tydligt exempel på hur undermålig infrastruktur påverkar näringslivet.
Annons
När Fehmarn Bält-tunneln tas i bruk riskerar godstrafiken från kontinenten att fastna på skånska järnvägar. Ingen av ovan nämnda flaskhalsar kommer ju att ha försvunnit tills dess. I bästa fall finns ett dubbelspår mellan Maria och Helsingborg C i mitten av 2030-talet och en utbyggnad mellan Hässleholm och Lund kan tidigast stå klar i mitten av 2040-talet.
Centerpartiet kräver att utbyggnaden av dubbelspår mellan Maria och Helsingborg C färdigställs omedelbart och att flaskhalsen mellan Hässleholm och Lund prioriteras. Det är hög tid för politik som sätter järnvägen i Skåne på rätt spår. Skåne och Sverige har inte råd att vänta.
SKRIBENTERNA
Ulrika Heie (C), ordförande för riksdagens trafikutskott
Jonny Cato (C), riksdagsledamot för Skånes västra valkrets
Stina Larsson (C), riksdagsledamot för Skånes södra valkrets
Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot för Malmö
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.