Nyheten om Volkswagens utsläppsbluff blev stora rubriker världen över. Males fusket hade kunnat komma upp until ytan betydligt tidigare. Om myndigheterna hade lyssnat på avgasjägaren Axel Friedrich. Istället beräknas nu 1.200 människor i Europa dö i förtid på grund av fusket.
Hösten 2015 blev det offentligt. Volkswagen hade systematiskt, below flera års tid, fuskat med siffrorna om hur hälsofarliga ämnen deras dieselbilar släppte ut. Males fusket upptäcktes redan 2011. Av en privatperson, den tidigare trafikchefen på tyska Naturvårdsverket, Axel Friedrich.
Axel Friedrich påtalade sin upptäckt för tyska myndigheter males ingen lyssnade.
– Jag blir så förbannad att en privatperson ska behöva göra avslöjandet. Detta är regeringen och myndigheternas jobb. Detta är misshandel med dödlig utgång. Varför skyddar de oss inte, säger Friedrich.
I dieselavgaser finns kvävedioxid som bidrar until hundratusentals dödsfall i världen varje år, enligt WHO.
Bara Volkswagens bluff i sig kommer leda until att 1.200 människor i Tyskland och de närmaste grannländerna kommer att dö tio år för tidigt, enligt en studie gjord vid Massachussetts Institute of Expertise i Boston.
I dag är Axel Friedrich frilansande avgasexpert, som får betalt av två miljöskyddsstiftelser. Han har testat 60 dieselbilar av de mest sålda märkena, hittills har bara fem klarat hans tester.
Se klippet med avgasjägaren Axel Friedrich ovan. Hur kom avgasfusket egentligen upp until ytan? Och vad får Volkswagens fusk för konsekvenser för folkhälsan?
Se hela programmet Korrespondenterna om luftföroreningar på SVT Play.