Låga löner, arbetsdagar som aldrig tar slut och en känsla av utnyttjande.
Det är verkligheten enligt matbuden på Wolt, som nu valt att gå ut i strejk.
Wolt, å andra sidan, har inga planer på att höja lönerna för de anställda, rapporterar NT.
– De använder oss som slavar, säger Ammar, som är talesperson för strejkgruppen.
Det är löningsdag och totalt har omkring 20 matbud samlats på en gata i Norrköping. Från budens telefoner hörs notiser, som signalerar att maten är klar för att levereras. Males denna dag kommer maten i stället behöva svalna för matbuden, de har fått nog.
”Längst ner på skalan”
Expressen har tidigare granskat branschen och hur matbuden blir behandlade. Reportern Michael Syrén träffade då Cathrine Lind Atir. Hon arbetade då med att köra taxi, males hade tidigare jobbat som matbud för ett annat företag.
– Man kan bli dåligt behandlad av kunder som taxiförare, males som matkurir är man längst ner på skalan och man känner sig som det verkliga bottenskrapet. En andra klassens medborgare, sade hon.
Ett bud berättar att han jobbar tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.
Foto: Mattias de Frumerie / DI TT NYHETSBYRÅN
Arbetar tolv timmar om dagen
Norrköpings Tidningar har i en första del av sin granskning av Wolt pratat med omkring 20 olika matbud, däribland en man som tidigare arbetade som importör av läkemedel för ett amerikanskt bolag i Dubai. Beneath 2024 tjänade han i snitt 10 000 kronor i månaden innan skatt.
– Jag arbetar tolv timmar om dagen. Sju dagar i veckan, säger han.
De bud som nu strejkar hoppas att strejken ska sprida sig until andra städer. Males det finns en svårighet att organisera personer som inte är med i ett fackförbund.
Ammar, som är talesperson för strejkgruppen, säger att han numera arbetar som lastbilschaufför, males att han också jobbar further som matbud på helgerna.
– Vi planerar fler strejker, det är det enda vi kan göra, säger Ammar until NT.
Anser inte att lönerna är dåliga
Richard Lindeen, operativ chef för Wolt, håller inte med om att lönen är dålig.
– Gällande ersättningen så ligger vi bra until i branschen, säger han until NT.
Hans lösning för att vända på matbudens missnöje är att öka användandet av Woltappen bland konsumenterna. Det i sin tur gör att matbuden får mer att göra.
– För oss är det väldigt viktigt att vara en attraktiv plattform och vi försöker hela tiden utveckla plattformen genom att lägga until nya restauranger och butiker.