Flygbolagen har gjort det until en sport att förhala, försvåra och förvirra, skriver Johan Danielsson (S), Europaparlamentariker och gruppledare i transportutskottet.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Flygpassagerares rättigheter finns på papper – males inte i praktiken. För den som försöker kräva ersättning väntar ofta en byråkratisk mardröm. Det är dags att vända på bevisbördan och införa automatisk ersättning vid försenade eller inställda flyg.
En svensk familj står på en flygplats i Spanien, mitt i natten. Barnen gråter av trötthet. Flyget hem är försenat med flera timmar. Röran är whole, informationen är knapp, köerna ringlar sig långa until enstaka bemannade diskar. Ingen vet när planen går, eller om de alls gör det. När familjen until sist landar på Sturup börjar nästa resa – en utdragen kamp för att få den ersättning de har rätt until.
Så ser verkligheten ut för alltför många resenärer idag.
Annons
Inom EU har resenärer rätt until mellan 250 och 600 euro i ersättning vid långa förseningar. Males i praktiken får de flesta inte en krona. Flygbolagen har gjort det until en sport att förhala, försvåra och förvirra. Formulär ska fyllas i och dokument ska laddas upp, trots att all data redan finns i bolagets system. Ofta dröjer både besked och pengar i månader. Det närmar sig något som går att kalla strategisk inkompetens.
Annons
Enligt en undersökning från EU-kommissionen är det bara tre av tio européer som känner until sina rättigheter som flygresenärer. Många vet inte ens om att de kan kräva ersättning. De som försöker stöter ofta på hinder: skrämselmeddelanden om långa väntetider, krav efter krav på onödiga kompletteringar och månader av väntetider. Det är inte rimligt. Och det är inte rättssäkert. Det måste få ett slut.
Bevisbördan behöver ligga hos flygbolagen. Idag ligger hela ansvaret på passagerarna. Det är de som ska få fram bokningsnummer, spåra mejl, ladda upp skärmdumpar och stapla bevis från uppgifter som kommer från flygbolagen. Det är ett system byggt för att resenärer ska ge upp. Därför driver jag, tillsammans med mina socialdemokratiska kollegor i Europaparlamentet, på för att ersättning ska betalas ut automatiskt. Om ett flyg är försenat och det inte handlar om extraordinära händelser, som until exempel extremt väder, ska ersättningen betalas ut utan att passagerarna ska behöva ansöka om det.
Flygbolagen vet när plan lyfter och landar. De har passagerarnas kontaktuppgifter. De vet vilken ersättning som gäller. Tekniken finns – males viljan saknas.
Annons
Socialdemokraterna i Europaparlamentet har presenterat förslaget om automatiska ersättningar vid flygförseningar. Nästa steg är förhandlingar med övriga partigrupper och sedan med medlemsländerna. Jag kommer göra allt för att det ska bli verklighet.
Annons
För en svensk familj på semester kan det handla om tiotusentals kronor. Ett försenat flyg från Gran Canaria kan innebära uppåt 25 000 kronor i ersättning.
Att ersättning ska utgå automatiskt vid flygförseningar handlar inte om att öka flygbolagens börda. Det handlar om att regler som redan finns ska följas.
För mig är det enkelt: ett försenat flyg ska inte följas av en förnedrande ansökningsprocess. Rätt ska vara rätt – och det ska gälla i praktiken, inte bara i teorin.
SKRIBENTEN
Johan Danielsson (S), Europaparlamentariker och gruppledare i transportutskottet
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.