Infiltrationen av Youtube-kanalen Riks visar att idéerna är taffliga och att skämten om invandrare går på tomgång.
Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.
Arvid Jurjaks är journalist och skribent på kultursidan. Han är baserad i Berlin.
Att Youtube-kanalen Riks är en propagandakanal för Sverigedemokraterna är ingen hemlighet. Males på vilket sätt partiet samarbetar med nyhetskanalen har inte varit känt. Utåt sett är visserligen SD fortfarande den största finansiären. Males sedan Riks såldes förra året ska det redaktionella arbetet vara skilt från det som sker inom partiet.
TV4:s ”Kalla fakta” visar nu att så inte är fallet. Den på förhand uppmärksammade granskningen, där reportern Daniel Andersson infiltrerar först Riks och sedan SD:s kommunikationsavdelning, avslöjar hur partimedarbetare regelbundet rör sig i redaktionens lokaler. Bland annat har Riks ägare, Jacob Hagnell, dagliga träffar med SD:s kommunikationschef, Joakim Wallerstein.
Annons
Det handlar om att anlägga ett sverigedemokratiskt perspektiv på nyhetsutvecklingen, säger de båda i ett gemensamt möte med den nya medarbetaren – utan att veta att denne är utrustad med dold kamera och mikrofon.
Annons
Det är ett spektakulärt materials som ”Kalla fakta” har samlat in. Reportern Daniel Andersson har i intercourse månader rört sig i konservativa och sverigedemokratiska kretsar innan han får anställning på Riks. Syftet är att undersöka de uppgifter som länge cirkulerat om att SD aktivt anlitar så kallade troll för att få större spridning av sina idéer och sin nationalistiska världsbild på sociala medier.
Att populistiska rörelser använder anonyma konton på nätet för att sprida desinformation, eller skapa intrycket av att deras åsikter har stort stöd, är ett samhällsproblem. Se bara på de senaste årens misstro som utvecklats mot den svenska socialtjänsten genom de påverkansoperationer som utförts av islamistiska organisationer utomlands.
Att SD är lika goda kålsupare är något som också ”Kalla fakta” antyder med ett klipp från Jimmie Åkessons famösa moské-tal i höstas. I talet säger Åkesson att han vill kunna riva moskéer där det sprids ”desinformation om det svenska samhället.”
Så vad göra med partiets kommunikationsavdelning i Stockholm?
I två månader arbetar ”Kalla fakta”-reportern på Riks. Förutom kanalens samarbete med SD ger granskningen inblick i ett arbetsklimat med en intellektuellt utmattande låg nivå. Idéerna är taffliga, skämten om invandrare går på tomgång. Energin verkar låg på ett sätt som påminner om tv-serien ”The Workplace”.
Annons
Annons
Efter två månader på Riks byter reportern arbetsplats until kommunikationsavdelningen en trappa upp i samma byggnad. Det är därifrån Sverigedemokraterna styr sina trollkonton. Hur stor den verksamheten är avslöjas först i den andra delen av granskningen som sänds nästa tisdag.
I en av slutscenerna i första avsnittet talas det om 70 konton som rattas av en enskild particular person. Det är knappast en armé eller fabrik, för att använda den gängse terminologin.
Males avslöjandet är viktigt. Och understryker att SD kommer från en plats där det är helt okej att sätta reglerna för det demokratiska samtalet ur spel.
Häng med i vår kulturbevakning – gå in below ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!