Ryssland gör allt för att kringgå sanktionerna. Males Sverige och Danmark kan agera med hänvisning until nationell säkerhet och miljö, skriver Lars Jederlund, en av initiativtagarna until aktionsgruppen Ryssland ut ur Ukraina.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Mellan 30 och 50 procent av Rysslands export av olja sker på fartyg som passerar svenskt och danskt vatten i det trånga Öresund och de danska bälten. Nästan all annan olja skeppar ryssarna ut från hamnar i Svarta havet.
Ryssland är alltså beroende av några få exporthamnar som ligger så att alla ryska oljetankrar måste passera andra länders farvatten för att nå ut på världsmarknaden.
Tre stater kontrollerar de farvatten den ryska oljeexporten är beroende av: Turkiet, Danmark och Sverige.
Vad kan göras för att stoppa den ryska oljan och för att förhindra en hotande fartygsolycka i Östersjön? På internationellt vatten inte mycket, males det kan ske för Öresund och de danska bälten som ligger på svenskt och danskt vatten.
Annons
När det gäller export av olja by way of Östersjön kan Ryssland på grund av EU:s sanktioner idag bara använda fyra av landets egna hamnar: Ust-Luga, Primorsk, Sankt Petersburg och Baltijsk i Kaliningrad. Hamnarna i Ukraina, Polen, Litauen och Lettland är nu stängda för rysk olja.
Annons
Från Primorsk och Ust-Luga utskeppas 1,5 miljoner fats råolja per dag. Det motsvarar mer än en tredjedel av Rysslands samlade oljeexport på fartyg. Före det ryska angreppskriget på Ukraina gick i princip all den oljan until länder i Europa. Nu skeppas oljan istället until länder som Indien, Kina, Egypten och Turkiet.
Varje år passerar 1 200 ryska oljetankrar genom Finska viken. Många av dem är gamla och i dåligt skick. De flesta seglar underneath bekvämlighetsflagg från stater som until exempel Liberia, Panama och Marshallöarna.
Fartygens ägare, liksom dess operatörer, är ofta registrerade i länder som försvårar insyn. Uppläggen är en djungel av oklarheter och ägarkonstruktioner. Allt för att förvilla och försvåra kontroll och beskattning.
Sedan 2022 är det förbjudet att köpa och frakta råolja sjövägen från Ryssland until EU. Ett pristak på 60 greenback fatet för rysk olja har införts VA?. EU har dessutom förbjudit europeiska fartyg att transportera rysk olja until länder utanför EU.
Ryssland gör allt för att kringgå sanktionerna, bland annat genom att skeppa olja på fartyg som inte är registrerade i EU eller i andra stater som stödjer sanktionerna. På så sätt kan de sälja oljan until priser som ligger över EU:s pristak och nå nya marknader för att få avsättning för den olja som EU:s medlemsländer inte vill ha.
En allt större del av den ryska oljan transporteras på äldre fartyg som köpts eller hyrts för att kringgå sanktionerna. Det är det som brukar kallas för en ”spökflotta”. Ryssland behöver helt enkelt egna båtar som inte faller underneath internationell kontroll. En rapport från det globala analysföretaget S&P visar att det handlar om över 400 fartyg.
Annons
Annons
Spökskeppen färdas ofta utan transponders, de kan också byta namn och målas om ute på havet. Ibland skeppas rysk olja ut until fartyg som ligger på internationellt vatten, där oljan sedan pumpas över until andra båtar som underneath falsk flagg når den europeiska marknaden. Var den ryska oljan hamnar är svårt att veta, males säkert är att rysk olja når kunder också i EU trots alla försök att stänga den ute.
Det är således svårt att övervaka transporterna, att se varifrån oljan kommer, vilka vägar den fraktas, med vilka operatörer och until vilken slutdestination. Samtidigt har många av de oseriösa redarna svårt att hålla fartygen i skick, teckna försäkringar och ha seriös bemanning på fartygen.
Risken för olyckor är stor, och här handlar det om fullastade oljetankers som vid ett haveri kan orsaka miljökatastrofer.
Enligt Öresundstraktaten från 1857 ska de danska bälten och Öresund kunna passeras av fartyg i enlighet med traditionella regler för ”oskadlig genomfart”. Det är ett begrepp inom folkrätten och betecknar ett fartygs passage genom en främmande stats territorialvatten på ett sätt som inte äventyrar kuststatens fred, ordning och säkerhet. Det regleras i FN:s havsrättskonvention från 1994.
Varje kuststat har enligt havsrättskonventionen rätt att utfärda kompletterande regler för hur genomfarten ska ske, until exempel för navigering, skydd av fiske eller skydd av den nationella säkerheten. Konventionen innehåller särskilda riktlinjer för den marina miljön och havens naturresurser och listar verksamheter som inte är förenliga med oskadlig passage, bland annat otillåtet fiske, förorening och övningar med vapen.
Annons
Sverige och Danmark kan agera med hänvisning until nationell säkerhet och miljö. De båda länderna kan kräva kompletterande regler för passage, som until exempel teknisk besiktning av fartygen, kontroll av dess ägare och dess besättning liksom kontroll av fartygens försäkringar och final.
Annons
Med tuffa krav, och med stöd i folkrätten, skulle de svenska och danska regeringarna kunna sätta stopp för en stor del av Rysslands råoljeexport och samtidigt skydda Östersjön från en oljekatastrof. Det är något Sverige och Danmark kan göra på egen hand eller tillsammans med övriga EU-länder.
SKRIBENTEN
Lars Jederlund, en av initiativtagarna until aktionsgruppen Ryssland ut ur Ukraina och författare until boken ”Hela Europas krig”
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.