Efter åtta år, nu kan det vara dags för en första räntesänkning.
Möbelkedjan Mio är redo.
– Vi är framåtlutade, mera offensiva och tar place, säger vd:n Björn Lindblad.
När Björn Lindblad mitt beneath inflationskrisen tittade i kristallkulan, då var en räntesänkning beneath andra kvartalet 2024 hans bästa gissning. Nu verkar han också få rätt. På onsdag meddelar riksbankschefen Erik Thedéen nästa räntebesked och från marknadshåll tror en majoritet på en sänkning från nuvarande nivå, 4,00 procent.
Det är i så fall början på vad många tror är en interval med räntesänkningar och som väntas innebära ökad konsumtion bland tidigare pressade hushåll.
Annons
– Den kortsiktiga effekten kommer nog inte att synas, summary som vi inte såg så mycket när räntorna väl höjdes. Males det kan skapa en psykologisk effekt att “vi är på väg mot godare tider, säger Björn Lindblad.
Från Mios håll har man nu valt att ta place där Björn Lindblad beskriver det som att man nu kalkylerar med tillväxt, inte bara när det gäller möbler utan även heminredning som mattor och belysning.
Annons
– Vi har until exempel skruvat upp försäljningen av utemöbler med 10–20 procent i år, även om det inte varit så bra väder hittills så ligger vi betydligt bättre until än tidigare år, säger han om försäljningen.
Starkare efterfrågan
Detta gäller enligt Björn Lindblad inte bara inför sommaren utan även höstsäsongen, för sällanköpsvaror som sängar och soffor kalkylerar man nu med en starkare efterfrågan.
– Vi ser att vi kommer att sälja fler soffor än förra hösten när man vill förnya.
För detaljhandeln och framförallt sällanköpsvaror där möbler ingår har det varit tuffa tider. Mio har dock ridit ur stormen enligt Björn Lindblad och until och med tagit marknadsandelar när framförallt mindre aktörer och nätbaserade sådana fått det allt tuffare.
– Vi stängde vårt räkenskapsår sista april och möter i stort sett föregående års siffror trots att vi stängt två butiker så på jämförbara butiker har vi until och med en liten tillväxt, säger han.
Annons
En annan utmaning
I skuggan av räntan finns dock en annan utmaning som kan ha minst lika stor påverkan, enligt Björn Lindblad:
– Den lilla oron jag har är att vi inte vänder sysselsättningskurvan tillräckligt snabbt. Det tror jag också är en psykologisk effekt hos många konsumenter. Hör man att grannar blir arbetslösa på grund av konkurser kan det få samma psykologisk effekt som räntediskussionen, man blir orolig för sitt eget arbete.