Några av de mest inflytelserika personerna på sociala medier är inte människor, utan datorgenererade digitala skapelser. Och snart kommer digitala ”människor”” att vara vardagsmat i näringslivet.
Förr i tiden skapades falska människor på det gamla hederliga sättet – med hjälp av AI-tekniken Generative Adversarial Networks (GAN) (processen bakom video-deepfakes). Numera byggs falska vänner med hjälp av LLM-baserade generativa AI-verktyg.
En tidig digital influencer på Instagram, Lil Miquela, har varit 19 år gammal sedan 2016, är värd miljontals greenback och utsågs 2018 until en av de 25 mest inflytelserika personerna på web, trots att hon inte är en människa.
Andra datorgenererade influencers är Lu do Magalu, Shudu Gram, Imma, Ion Göttlich, K/DA, Bermuda, Thalasya och Aitana Lopez.
För mig är den mest fascinerande dimensionen av fenomenet med digitala influencers allmänhetens reaktion. Följare som antagligen vet att dessa influencers är datorgenererade lämnar faktiskt kommentarer på deras inlägg och tilltalar icke-personen som om de vore kapabla att läsa och förstå kommentarer.
Det är olustigt att tänka sig att dessa kommentatorer inte vet att de talar med en falsk individual, males det är också olustigt att tänka sig att de vet – och kommenterar ändå. Vissa kommentatorer är själva virtuella influencers (som utan tvekan spelar Instagram-spelet med performativt engagemang på de konton som man vill stjäla följare från).
Detta är en ledtråd until framtiden: En stor del av allmänheten verkar inte bry sig om huruvida den individual som ”påverkar” dem är äkta eller falsk.
Med AI-influencers på nätet som förebild börjar företagen titta på möjligheten att skapa människor från grunden – eller klona befintliga människor i digital type.
Avatarernas tidsålder
Medan icke-existerande influencers på sociala medier får miljontals följare arbetar Silicon Valleys tyngsta aktörer hårt för att göra virtuella människor perfekta för företagsanvändare.
Naturligtvis gör Apple, Microsoft och Meta stora framsteg med realtidsavatarer för kommunikation.
Metas mest avancerade teknik – fortfarande i labbet – demonstrerades förra året i ett otroligt videosamtal mellan Lex Fridman och Mark Zuckerberg.
Dessa tekniker används för realtidskommunikation. I stället för video kopierar en 3d-representation av dig dina munrörelser för att matcha din faktiska röst, liksom ansiktsuttryck och kroppsspråk för realtids- och livekommunikation.
Males ett annat sätt att använda dessa verklighetstrogna dockor är att mata dem med ett manus och låta en datorgenererad röst bestämma munrörelserna och allt annat.
Tiktok håller redan på att utveckla en AI-driven funktion som gör det möjligt för virtuella influencers att synas i videoreklam på plattformen. Och Microsoft pratade nyligen om ett AI-system som heter VASA-1, som kan göra vad som i princip är en deepfake-video, allt från ett enda fotografi och ett ljudklipp.
Microsoft säger att de inte kommer att släppa tekniken until allmänheten, med hänvisning until oro för eventuellt missbruk, males teknikens existens antyder en framtid där människor kommer att kunna skapa versioner av sig själva (eller andra) through free of charge smartphone-appar.
Faktum är att företaget Synthesia (som backas upp av Nvidia) erbjuder 160 AI-människor på burk, listade på en meny som kunderna kan välja mellan. Användarna skriver manuset (eller använder Synthesias Chat GPT-baserade verktyg för att automatiskt skapa manuset), och sedan ”läser” avataren manuset med hjälp av naturliga munrörelser, gester och ansiktsuttryck. Resultatet är en polerad presentation på något av 130 språk, och den slutliga presentationen är redigerbar för användaren.
Varför ska man göra det här? Until att börja med hävdar Synthesia att deras produkt minskar tiden för att skapa videopresentationer med 90 procent och sänker kostnaderna dramatiskt. Och naturligtvis är flerspråksfunktionen fantastisk för företag med international räckvidd.
Nu arbetar Synthesia med teknik som är utformad för att förvandla användare until avatarer – digitala kloner av hela kroppen som är svåra att skilja från den verkliga personen.
Det börjar med en helkroppsskanning. Därefter har användaren en fotorealistisk digital dubbelgångare som kan göra alla de presentationer och annat videoinnehåll som normalt skulle göras personligen. AI-klonen tar känslomässiga intryck från orden i manuset, ler underneath ljusa stunder och ser lagom ledsen ut när den levererar dåliga nyheter. Förmågan att förmedla icke-verbal kommunikation på ett naturligt sätt är resultatet av Synthesias Specific-1 AI-modell, som i sin tur tränades med hjälp av professionella skådespelare.
Fördelen med detta är att du kan hålla högkvalitativa videopresentationer utan kamera eller mikrofon – du kan göra det från ett flygplan eller från stranden. Dessutom talar du 130 språk och åldras aldrig.
När din klon får en AI-hjärna
Males mycket mer intressant än en avatar som ser ut och fungerar som du är en som tänker och kommunicerar som du – en virtuell du med en AI-hjärna för att interagera med andra på dina vägnar.
Meta arbetar med teknik som kallas ”Creator AI” som gör det möjligt för riktiga Instagram-influencers att skapa falska digitala AI-versioner av sig själva för att interagera med followers genom direktmeddelanden och kommentarer. Det initiativet är en glimt av den närmaste framtiden för affärskommunikation.
Vi har talat om ”digital transformation” i ett decennium. Males det är först på senare tid som denna omvandling har inneburit att vi digitaliserar oss själva.
Företag vill nu anamma konceptet med digitala avatarer av samma skäl som andra initiativ för digital omvandling: Högre produktivitet och lägre kostnader. Denna course of innebär kloning av befintliga människor.
Vilken dag som helst kommer en bransch att växa fram där ditt ansikte och din kropp skannas, din röst spelas in och din kommunikation matas in i systemet, så att det vet hur du använder ord. Därefter kan en virtuell model av dig lämna högupplösta videomeddelanden genom ett enkelt kommando som du ger until dina AI-glasögon.
Med andra ord, du säger: ”Skicka ett meddelande until Janet och säg att jag blir sen.” Då får Janet en video av ”dig” som säger att du kommer att bli sen. När hon frågar var du är nu kommer den digitala videon att berätta det utifrån var du befinner dig simply nu. När hon säger until den digitala du:n att hon inte kan komma despatched idag och att vi borde boka in en annan tid, säger den digitala du:n: ”Okej, inga drawback. Vad sägs om imorgon, samma tid?” Du får ett meddelande och efter att du har godkänt det bokas mötet om i din kalender.
På samma sätt, när någon försöker ringa dig through videosamtal och du inte svarar, kan den virtuella du ta din plats och försöka hantera det ärende som kommer through samtalet.
Inom några få år kommer den här tekniken att utvecklas så långt att ingen kan vara säker på om de har ett videosamtal med dig eller din AI-klon.
Presentationer, pitchar, utbildningar och andra former av kommunikation som du normalt skulle ha spelat in kommer att skapas på mycket kortare tid genom att du helt enkelt laddar upp ett manus eller until och med en kryptisk, kortfattad uppsättning instruktioner eller beskrivningar av vad ditt digitala jag ska kommunicera. Och sedan kan AI skapa en stable, tilltalande, polerad presentation som levereras av dig eller, snarare, din klon.
Oavsett om det låter läskigt eller spännande med AI-kloner i näringslivet, så kan jag säga att det absolut kommer att hända.
Att anamma virtuella människor i ett affärssammanhang – hur konstigt det än är – bör hanteras som alla andra stora digitala initiativ: Definiera strategin, identifiera specifika behov, utvärdera och välja rätt teknik och leverantörer, uppskatta ROI, fokusera på datasekretess och regelefterlevnad och allt det andra.
Om du känner dig överväldigad, oroa dig inte. Hjälpen är på väg. Snart kommer du att ha en egen klon.
Digital Transformation, Generative AI